-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1500 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

حقيقت خواب چيست؟ آيا علم مي تواند حقيقت خواب را بفهمد؟

خواب از دو جنبه همواره فكر دانشمندان را به خود مشغول داشته است:

1_ خواب چيست و چرا انسان به خواب مي رود؟

2_ صحنه هايي كه انسان در خواب مي بيند چيست؟

تا كنون صد ها نظر دربارة جواب اين سؤال ها ابراز شده كه نشان مي دهد اين مسئله از دير زمان مورد مطالعه و بررسي دانشمندان بوده است.

حقيقت خواب:

خواب يعني تعطيل شدن قسمتي از فعاليت هاي مغزي انسان. بديهي است هيچ گاه تمام فعاليت هاي اين مركز فرماندهي بدن تعطيل نمي شود، زيرا تعطيل عمومي آن مساوي است با مرگ.

به عقيدة جمعي از دانشمندان خواب در تمام موجودان زنده هست. همة حيوانات و حتّي گياهان مي خوابند، يعني قسمتي از فعاليت هاي حياتي آن ها به طور متناوب با گذشت شب و روز تعطيل مي شود.

امّا اين كه چطور مي شود مغز انسان قسمتي از فعاليت هاي خود را تعطيل مي كند و در خواب فرو مي رود و فعاليت هاي جسمي به صورت كُنْد و ملايم در مي آيد؟ به زبان ساده چه مي شود كه انسان خوابش مي برد؟

سه نظريه از مهمترين نظريات است:

1_ نظرية فيزيكي: اين نظريه مي گويد علّت اصلي خواب انتقال خون از مغز به قسمت هاي پايين بدن و پاها است. هنگامي كه خون متوجه قسمت هاي پايين بدن شد و كمتر به مغز رسيد، قسمتي از فعاليت خود را تعطيل مي كند وانسان به خواب مي رود.

2_ عامل شيميايي: طرفداران اين نظريه مي گويند: به هنگام تلاش و كوشش، سمومي در بدن انسان جمع مي شود كه بخشي از مغز را از كار مي اندازد. هنگامي كه اين سموم در بدن انسان جذب شد، از خواب بيدار مي شود.

3_ عامل عصبي: در مغز يك سيستم فعال وجود دارد كه مغز را به كار وا مي دارد. هنگامي كه اين سيستم فعال از كار افتاد، انسان مي خوابد. اين سيستم فعّال عصبي كه حكم گاز اتومبيل را دارد، بر اثر خستگي خاموش مي شود.

با وجود همة اين نظريه ها، هنوز راز اصلي مسئلة خواب به طور كامل روشن نشده است.[10]

[10]ناصر مكارم شيرازي، معاد و جهان پس از مرگ، ص 285 به بعد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.